من:                                   Dr. Samer Kantakji [kantakji@gmail.com]

تاريخ الإرسال:                     15 كانون الأول, 2008 07:30 م

إلى:                                   'kantakjigroup@googlegroups.com'

الموضوع:                           RE: Question to Dr. Samer

 

cid:1.1460169128@web28003.mail.ukl.yahoo.com

السلام عليكم ورحمة الله

السؤال: هل الوعد بالشراء هو جزء متمم لعقد المرابحة؟ ولتعميم الفائدة سأجيب باللغتين العربية والإنكليزية ما أعانني الله.

 

المرابحة رخصة والمرابحة للآمر بالشراء كذلك، والأصل أن نأتي العزائم كالمشاركة والمضاربة وغيرها.

ومن باب إدارة المخاطر لجأت الهندسة المالية الإسلامية إلى استحداث عقود أضافت لها الوعد للحصول على عقود جديدة ومنها المرابحة للآمر بالشراء والشراكة المنتهية بالتمليك والإجارة المنتتهية بالتمليك أيضا. حيث أن عقد المرابحة والمشاركة والإجارة عقود لا تحتاج وعداً فهي عقود معروفة وشهيرة. لكن إضافة الوعد لها كان من باب استحداث عقود وهذا ما تميزت به الصيرفة الإسلامية حيث استفادت من سعة الفقه ومرونة التشريع الإسلامي ثم أضاف لها الرياضيون والماليون مهاراتهم فأنتجت الهندسة المالية الإسلامية منتجات مالية متينة تصلح للاقتصاد الجزئي والكلي والعالمي دون أية آثار سلبية، بينما أودت الهندسة المالية التقليدية الاقتصاد العالمي في مهالك ما زلنا نعيش أناته ولا يعرف أحد إلى أين يسير العالم إذا بقي مصرّاً على أدواته المالية التي تخلق أدوات مالية ضارة؟

ففي المرابحة البسيطة تكون السلع موجودة عند بائعها ومن أشكال بيعها المساومة والأمانة، وتقسم بيوع الأمانة إلى مرابحة ووضيعة وتولية أي البيع بربح معلن أو بخسارة معلنة أو برأس المال دون ربح أو خسارة. وهذا من باب اطمئنان المشتري إلى أن البائع يبيع بالأمانة. ولما كان البائع ليس لديه كل السلع فلا مانع من أن يؤمن للمشتري بضائع أخرى بنفس الطريقة أي مرابحة معلنة.

والقضية هنا أن البائع لا يرغب أصلا بشراء تلك السلع ليبيعها بنفسه بل يشتريها لرغبة زبون محدد، وكما هو معروف ليست كل السلع المخزنة بهدف البيع سريعة الحركة والدوران بل منها ما هو بطيء الحركة والدوران فالدورة التجارية تتكون من ثلاثة مراحل: (نقد – بضاعة – نقد) وكلما استطاع التاجر من زيادة سرعة دوران هذه العلاقة كلما حصل على ربح أكبر.

إذن السلع بطيئة الدوران فيها مخاطر إضافية، لذلك لن يشتريها التاجر ليخزنها حينا من الزمن ثم يبيعها لأن ذلك يرتب عليه تكاليف تخزين إضافة إلى ضياع فرصة تشغيل رأس المال الذي اشترتيت به تلك السلع. وابتعاداً عن هذه المخاطر ابتكرت الهندسة المالية الإسلامية عقوداً مزجت فيها الوعد مع بعض العقود المعروفة، فأنتجت المرابحة للآمر بالشراء والشراكة المنتهية بالتمليك والإجارة المنتتهية بالتمليك. لكن المصارف الإسلامية أساءت في اعتمادها على عقود المرابحة للآمر بالشراء دون غيرها والسبب في ذلك أن الفقه المالكي اتجه إلى أن الوعد ملزم وبذلك فإن المصارف الإسلامية بتوجهها هذا استفادت من الإلزام في نقل المخاطر إلى المشتري، وهذا لا مانع منه في حالات معينة كما ذكرنا سابقا بشأن سلع بطيئة الحركة أو سلع مخصصة يصعب بيعها لغير طالبها (كرأس مطحنة اسمنت مثلا حيث لا يشتريها سوى معمل اسمنت وفي هذا مخاطر جمة!).

إن سعة الفقه ومرونة الشريعة الإسلامية تستلزم من المسلمين وخاصة أهل الخبرة والعلم منهم أن لا يكونوا إمعات!! بل مبتكرين مبدعين ودائما في الصف الأول.. هكذا أرادنا الله وهكذا أرادنا رسوله العظيم صلى الله عليه وسلم. أما تقزيم الأمر وتشويه صورة المسلمين بإظهار صورة واحدة من صورهم المالية والتسبب لهم ولإسلامهم بالتبعية والتقليد أمر يتحمل وزره القائمون على المصارف الإسلامية ويبدأ الأمر بهيئاتهم الشرعية ثم بمجالس الإدارة وإداراتهم التنفيذية ويجب عليهم كلهم أن يكون مسلمين غيورين فالربح آتيهم آتيهم ولن يضيع شيئا منه عليهم...

والجواب أخيراً، ليس العقد من لوازم المرابحة، وهو من خيارات المرابحة للآمر بالشراء، بنوعيه الملزم وغير الملزم، وبما أن فقهنا يميل للطرف الأضعف لذلك فيجب الميل للمشتري بأخذ الوعد غير الملزم، أما من حيث إدارة الخطر فلدى البائع (خيار الشرط) حيث ينقل فيه المخاطر إلى البائع وهو الطرف القوي المتمكن من بيع وتصريف سلعه في السوق. ولا مانع من أخذ الوعد الملزم في بعض الحالات التي ذكرنا أمثلة عليها. للمزيد يرجى تحميل البحث التالي: (الفروق الجوهرية بين المرابحة والقروض الربوية http://www.kantakji.com/fiqh/Files/Finance/4017.pdf).

 

Is the Promise to Purchase can be the integral part of the Murabaha Contract?

(Murabaha and Murabaha with prior promise to buy) are licenses, the origin is that the resolutions come as Musharaka (participation) and Modarabah, and others. As a matter of risks management, the Islamic Finance Engineering tended to develop contracts with the promise to obtain new contracts, including Murabaha for the one who ordered the buying, the diminishing partnership and lease ended with alienation as well. The contracts of Murabaha, participation, and lease are known and famous contracts, and don't need a promise.

But adding the promise to it was a shape of contracts developing. This is what characterized the Islamic funding, taking advantage of the Fiqh capacity and Islamic Shariah flexibility, then the athletes and the financial added there skills to it.

The Islamic Financial Engineering produced solid financial products, suitable for micro, macro, and global economy, without any negative effects, while the traditional finance engineering took the global economy into perils, which we still live in. No one knows where the world is going, if it still insisting on its financial tools, which create a harmful financial tools.

In simple Murabaha goods are located at the seller, and from its selling forms,  bargaining or secretariat, the secretariat sells are divided into Murabaha, Wade'ah, and Tawlieh, Which mean selling with declared profit or declared loss or without profit or loss. This is a matter of the buyer making sure of the seller that he sells honestly.

When the seller didn't have all the goods, it doesn't a matter to cover another goods for the buyer in the same way which is a declared Murabaha, the matter here that the seller doesn't want to buy that goods to sell it by himself, but he buys it for the wish of a specific client. As it known not all the goods that stored in the purpose of selling are fast moving, but it contains slow moving goods. The commercial cycle consist of three stages (cash - goods - cash), and as the merchant can increase the rotation speed of this relationship, as he got greater profit.

Slow rotation goods contains additional risks, so the merchant wouldn't buy it to store it for a while then sell it because, that will make him pay storage costs, in addition to the loss of the opportunity to operate the goods value. And to avoid these risks the Islamic Finance Engineering created contracts making the promise mixed with some known contracts, so it produced Murabaha for the one who ordered the buying, and the diminishing participation and lease ended with alienation. The Islamic Banks mistake in counting on the contracts of Murabaha for the one who ordered the buying only, and the reason of this is that the (Mmalki Fiqh) tend to that the promise is obligated, so the Islamic Banks by doing this, obtained from the obligation in transferring risks to the buyer, and it doesn't matter in special cases, as we mentioned before about slow moving goods or specialized goods which is hard to sell to those who don't need it (like a cement mill head, for example, it is bought only by the cement plant, and it is a serious risk in this).

The Fiqh capacity and the Islamic Shariah flexibility orders from Muslims, specially those who are experts and knowing, to not be flunkies, but to be inventors and creators, and always in the first raw… that is the way how God want us to be and is his greatest messenger (the peace of God may be upon him). For decreasing the subject and the defamation of Muslims by showing one side of their financial pictures, and causing subordination and imitation to them and to their Islam, should be hold by the leaders of the Islamic Banks, and it starts with their legal institutions, administrative boards, and their executive managements, and all of them should be jealous Muslims, because they will take the profits, and they will not lose any thing of it.

Finally, the answer is, the contrast is not one of Murabaha requirements, but it is one of (Murabaha with prior promise to buy), in its two shapes the obligated and the liberated, and as our Fiqh tends to the weakest side, so we should tend to the buyer by taking the liberated promise, from the side of risks managing, the seller has (the condition choice), which it transfer the risks to the seller, who is the strong side that can sell his goods in the market. And it doesn't matter to take the obligated promise in some of the cases that we've mentioned examples on it.       

 

هذا والله أعلم...

لا تنس المسلمين من الدعاء الصالح..

Dr. Samer Kantakji

The Moderator of Islamic Business Researches Center

 

website: www.kantakji.com

email:      kantakji@gmail.com

Mobile:  +963 944 273 000

Fax:         +963 33   230 772

 

From: kantakjigroup@googlegroups.com [mailto:kantakjigroup@googlegroups.com] On Behalf Of Ikram Ur Rahman
Sent: Saturday, December 13, 2008 11:01 PM
To: 'kantakjigroup@googlegroups.com'
Subject: Question to Dr. Samer

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

Dear Doctor,

 

Here is a simple question whether the Promise to Purchase can be the integral part of the Murabaha Contract or not?

 

Eagerly waiting for your kind response

 

Regards,

 

Ikram

 


This email and its attachments transmitted therewith (the “Email”), is confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed to. If you have received the Email in error please notify the addresser immediately. The Email contains confidential information and is intended only for the addressee (s) named herein. If you are not the intended addressee (s) you should not disseminate, distribute or disclose or publish it. Please notify the addresser immediately by any possible means if you have received it by mistake and delete it from your electrical possession. Furthermore you are notified hereinby, that the Email might not be virus-free. Therefore it is understood that the Addressor is not responsible directly or indirectly for any loss, damage or costs as a consequences of it. And it may contains terms, conditions or information might be referenced in this email and they do not constitute any offer or acceptance or any binding obligations to the addressor to enter into any transaction unless they are sent by the relevant addressers and received by the intended addressee and executed dully.

--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Kantakji Group" group.
To post to this group, send email to kantakjigroup@googlegroups.com
To unsubscribe from this group, send email to kantakjigroup+unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kantakjigroup?hl=en
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---